Så lyckas ni med läxläsningen

Nu är skolan igång på allvar – och med den läxläsningen. Har ditt barn ADHD/ADD eller annan NP-problematik behöver du sannolikt stötta mer än andra föräldrar. Här har vi samlat tips och råd som kan hjälpa er. 

Det är inte konstigt att läxläsningen ofta är en kämpig stund för barn med NP-problematik och föräldrar. Läxläsning kräver nämligen många av de förmågor som barn med NP har svårt med: planera och organisera, koncentrerar sig en längre stund, sitta stilla och följa instruktioner. Dessutom har barnet varit igång en hel dag och kan vara trött – vilket även gäller dig som förälder.

Alla barn är olika, men troligtvis hittar du några tips att ta fasta på i listan nedan.

Hjälp barnet få ordning på vad ska göras

Vad är det för läxor? När ska de vara klara? Troligtvis behöver du stötta ditt barn med planering av läxläsningen. Ofta kan du som förälder informera dig genom skolans veckobrev där klassens läxor framgår. Annars behöver du och skolan kommunicera direkt – t.ex. via sms eller mejl – för att förväntningarna ska vara tydliga. Detsamma gäller om läxorna behöver anpassas för ditt barn.

För att åskådliggöra kan du prova att skriva ut en stor kalender. Där skriver du in kommande prov, förhör, inlämningsuppgifter och andra läxor så att du och ditt barn har en tydlig översikt.

Hitta tid och en mysig läxplats

Försök att hitta och hålla ha en fast tid för läxläsningen. Det ska vara en tid då barnet inte är för hungrig eller trött och du själv har tid att sitta ner.

Ofta underlättar det också att ha en fast, bekväm och mysig ”läxplats” där du i förväg sett till att pennor, linjal och annat material finns på plats. Sträva mot så få distraktioner som möjligt på läxplatsen men var lyhörd för barnets behov. En del jobbar bäst med ljuddämpande hörlurar på, medan andra koncentrerar sig bättre med musik i bakgrunden och en fidget toy i handen.

Kanske kan du höja mysfaktorn genom att servera ett litet snacks på läxplatsen?

Hjälp barnet att komma igång, fortsätta och avsluta

Du behöver sannolikt påminna ditt barn när det är dags att sätta igång med läxorna. Se till att barnet förstår vad hen ska göra, till exempel genom att göra de första uppgifterna tillsammans. Du kan också hjälpa till att dela in läxan i olika delmoment.

Var beredd på att sitta med under hela läxläsningen – eller finnas i närheten – så att du kan hjälpa till om barnet kör fast eller märker att barnets uppmärksamhet försvunnit iväg från uppgiften.

När en uppgift är avslutad är det bra att gå igenom den tillsammans för att hitta eventuella slarvfel.

Peppa och beröm så mycket som möjligt

Alla barn vill ha positiv uppmärksamhet från sina föräldrar! Beröm ofta, även de små framstegen och sådant som du tycker är självklarheter att barnet gör. Genom att uppmärksamma och uppmuntra förstärker du konstruktivt beteende.

Lägg in pauser i läxläsningen

Jobba inte i för långa arbetspass. Ta raster, bensträckare eller mellanmål emellanåt för att hålla energin uppe om läxläsningen kräver längre tid.

Belöna i barnets valuta

Det inget fel att belöna och muta – tvärtom. Gör ett system tillsammans med barnet där belöningen antingen delas ut direkt efter läxan eller där barnet får samla poäng som hen sedan kan byta in mot förmåner. Belöningen ska förstås vara attraktiv i barnets ögon.

Anpassa läxorna efter barnets förmåga

Sist men inte minst måste ribban för läxorna läggas lagom högt för barnet. Utgå från vad just ditt barn klarar av – inte från vad du tycker att barnet borde klara av i förhållande till jämnåriga eller syskon.

Att anpassa nivån gäller både i stunden och i ett längre perspektiv. Om barnet är för trött eller stressat kan det vara omöjlig att klara att göra läxan just idag. Ibland behöver barnet också vara befriad från läxor under en period. Ha en löpande kommunikation med skolan.

Varmt lycka till med läxläsningen!

Behöver ni mer hjälp? Läs om Modigos digitala tjänst Föräldrastöd där du som är förälder eller annan anhörig kan få skräddarsytt stöd för just er situation.

Granskad av

Caroline, verksamhetschef Modigo

Caroline är legitimerad psykolog och specialist i neuropsykologi. Hon har tidigare arbetat med metodutveckling gällande neuropsykiatriska diagnoser inom Region Stockholm. Caroline har varit verksamhetschef på Modigo sedan 2018.

Gillade du artikeln? I vårt nyhetsbrev får du fler hjälpsamma tips och uppdateringar kring neuropsykiatri. Varmt välkommen att prenumerera.

Genom att prenumerera på nyhetsbrevet godkänner jag att ni hanterar mina uppgifter enligt vår personuppgiftspolicy

Tillbaka till alla artiklar