– På bred front har vi bara kunnat läsa i några hundra år. Däremot har vi i alla tider lärt oss genom visuella intryck, det emotionellt starka och associativa. Tänk om vi kunde använda sådana sätt i stället – låta evolutionen, våra neuroner och hormoner jobba för oss, säger Daniel Benjaminsson engagerat på Teams från Göteborg.
Att han brinner för inlärning är inte att ta miste på. Hans mission är att få människor att förstå att det går att lära långt mycket mer än man tror på kort tid – under förutsättning att man är nyfiken och motiverad att pröva inlärning på nya sätt.
– Jag säger att det är fullt möjligt för många att lära sig tyska på några veckor. Eller spanska eller italienska. Själv läste jag in examen på Chalmers väldigt snabbt, men jag gjorde också väldigt annorlunda.
Problemet för flertalet, menar Daniel, är snarast att de begränsas av egen erfarenhet från skolan och invanda föreställningar.
– Man har försökt att lära in mycket hur många gånger som helst – och har massa erfarenheter av att inte lyckas i skolan. Men man har bara provat ett ”hur” för inlärning. Jag vill visa på andra ”hur”.
Daniel Benjaminsson är coach i avancerad inlärningsteknik. Du når honom via Unqap.se
Nyttjar människans naturliga förmågor
Sedan ett par år driver han ett företag där han lär ut en helhetsmetod för avancerad inlärningsteknik med huvudkomponenterna lästeknik, sammanfattningsteknik och minnesteknik. Helheten har han pusslat ihop själv, men metoderna har många tusen år på nacken, poängterar Daniel.
Och i grunden finns människans naturliga förmåga att lära visuellt, komma ihåg det känslomässigt starka och hjärnans benägenhet att associera fritt.
– Säg att jag har 20 spanskaglosor i läxa och det första är ”manzana” som är äpple på spanska. Istället för att ”trycka in” det i hjärnan titta jag på ordet och associerar. ”Man” och ”sand”. Jag föreställer mig en man som äter äpple på stranden – men han snubblar i sanden och det sprutar sand ur näsan och ur öronen också! Jag gör med flit ordet visuellt och dramatiskt för att minnas.
På liknande sätt går hans metoder ut på att ta vara på evolutionsstyrkor i alla delar av inlärningsprocessen, inte bara vid minnesteknik, förklarar han.
– Självklart får man träna på de här metoderna. Liksom du blir bättre på att spela tennis om du tränar mycket, blir du också bättre på att lära av att träna inlärningsteknik! Och bra metoder går att använda för allt du behöver komma ihåg – siffror, ord, namn och större sammanhang som när du ska sammanfatta en text och minnas.
Extra stora fördelar vid ADHD
Daniel understryker att alla kan lära mer och snabbare med bättre inlärningsteknik. Bland hans kunder finns flera universitet, studenter och personer som vill använda metoderna i sitt arbete. Men för personer med ADHD och dyslexi kan skillnaden bli ännu mer påtaglig.
– Kontrasten blir ännu större om man har väldigt svårt för det traditionella sättet att lära med mycket ord och text, och dessutom kanske har en lärare som gör ämnet ostimulerande och tråkigt. För den personen kan det vara helt omöjliga försättningar att lära nästan något alls i skolan. Då tror man att det inte går. Men det gör det visst – jag har sett det många gånger.